فارس نوشت: عملیات احداث آزادراه تهران - شمال از سال 76 آغاز شد و تا سال 89 تنها 64 درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما از سال 90 با پیگیریهای خاص و اختصاص اعتبار، هر سال 17 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
منطقه 1 این آزادراه از تهران تا شهرستانک توسط پیمانکار چینی و در قالب فاینانس در حال اجرا است؛ این قطعه، 23 کیلومتر طول دارد که احداث تونلهای آن به پایان رسیده است؛ در منطقه یک آزادراه فاینانسر شرکت SPA چینی است و مشکلات بانکی این فاینانسر در حال برطرف کردن است.
قرار شده است این قطعه تا پایان سال 92 مورد بهرهبرداری قرار گیرد؛ احداث قطعه یک، 60 کیلومتر مسیر تهران تا چالوس را کوتاهتر میکند.
مقرر شده است در قطعات 2 و 3 این آزادراه کنسرسیوم داخلی حضور یابد، مطالعات اجرایی این قطعات در حال انجام است؛ اجرای این دو قطعه 3 هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری لازم دارد.
پیمانکار این دو قطعه کنسرسیوم ایرانی است که در صورت فراهم بودن منابع مالی، این 74 کیلومتر آزادراه با 30 کیلومتر تونل، ظرف 3 سال ساخته میشود؛ احتمالاً عملیت اجرایی این قطعه از اواخر تابستان آغاز میشود.
منطقه 4 آزادراه تهران _ شمال به طول 20 کیلومتر از مرزن آباد آغاز شده و تا چالوس ادامه مییابد؛ این قطعه آزادراه 4 دستگاه تونل به طول 1700 متر دارد.
کاهش یک ساعته سفر، صرفهجویی سالانه 15 میلیارد تومان سوخت و کاهش هزینههای تصادفات رانندگی به میزان 20 میلیارد تومان از مزایای قطعه 4 آزادراه است.
این قطعه آزادراه به دستور رئیسجمهور و با تلاش وزارت راه و شهرسازی تا قبل از نوروز 1392 تکمیل شد تا مسافران نوروزی بتوانند از این مسیر استفاده کنند.